Parhaat niksit flunssakauden varalle

Edellisessä postauksessani jaoin ajatuksiani flunssan merkityksestä laulajalle. Koska paineet esiintymisen onnistumiseen ovat kovat tässä limakalvotaidemuodossa, laulajat ovat myös käveleviä tietopankkeja mitä tulee flunssan torjumiseen. Tarkoituksena on nyt jakaa teille omien suosikkieni top kolmonen. Jos unohdin jotain tärkeää, kirjoittakaa lisää vinkkejä kommentteihin niin saamme kaikki hyvät neuvot jakoon!

Virusperäistä flunssaa eli nuhakuumetta ei voi varsinaisesti parantaa. On siis kokemukseni mukaan järkevämpää keskittyä flunssan ehkäisyyn kuin sen parantamiseen. Jos kuitenkin tauti uhkaa kaataa sänkyyn, on muutamia keinoja jotka mahdollisesti lievittävät oireita ja potentiaalisesti auttavat limakalvoja palautumaan nopeammin taas laulukuntoon.

Lifestyle-blogeissa mainostetaan paljon esimerkiksi vaatteita ja kosmetiikkaa, joten on ihan osuvaa, että tässä musiikkiin ja laulamiseen liittyvässä blogissani kirjoitan flunssanhoitotuotteista. Toisaiseksi en ole saanut mitään tuotteita tai palveluita ilmaiseksi testiin, mutta laittakaa tulemaan vaan!

  1. Suolahuone. Suolahuonehoito auttaa limakalvojen kosteutuksessa. Laulamista helpottaa kummasti kosteutetut, helposti venyvät äänihuulet. Suolahuoneen hienojakoiset kiteet kulkeutuvat hengityksen mukana keuhkoihin asti. Tekee hyvää myös yskän vaivatessa. Suolalla on tunnetusti desinfioivia vaikutuksia. Olen kokenut, että pääsen pitkittyneestä flunssasta helpommin laulukuntoon takaisin, jos käyn muutaman kerran kosteuttamassa ja hoitamassa limakalvoja ja keuhkoja suolahuoneella. Helsingin Suolahuoneella on erinomainen palvelu. Toinen mahdollinen paikka pääkaupunkiseudulla on Ympyrätalon Apteekissa.
  2. Sinkki. Sinkistä on jonkin verran tutkimustietoa liittyen flunssan oireiden lievittämiseen. Sinkki on oikeastaan ainoa apteekkituote, jonka olen huomannut auttavan siihen oloon, kun ensimmäinen kaktus alkaa tuntua kurkussa. Imeskelytabletti ja suihke ovat parhaat. Pro vinkki: ota purkki jossa on teksti “sinkki asetaatti”. Tehoaa paremmin kuin muut sinkkivalmisteet.
  3. Lepo. Tämä on tärkein. Monet ihmiset käyvät töissä kipeänä mahdollisesti sen vuoksi, että eivät ole tehneet edellisen postauksen suosittelemaa vesilasitestiä. Huomioithan, että jos lähdet sairaana töihin, tartutat mahdollisesti muutkin. Sen lisäksi oma elimistösi ei pääse taistelemaan virusta vastaan. Jos sairastut nuhakuumeeseen, siitä aiheutunut kehno olo on kehosi merkki yrittää saada sinut hetkeksi lepäämään.

Tässä siis oma kolmen kärkeni. Kohtuullinen buranan määrä, säännöllinen nenäkannun käyttö sekä vedenjuonti ja terveellinen ruoka kuuluvat myös omaan itsehoitolinjaukseeni. Kuitenkin vielä lopuksi muistutan jo aiemmin mainitusta: panosta flunssan ennaltaehkäisyyn! Riittävät yöunet, lepo, terveelliset elämäntavat ja käsihygienia ovat oiva lähtökohta virusten torjuntaan. Nämä omaan kokemukseeni perustuvat vinkit liittyvät perusterveelle aikuiselle vaarattoman virusperäisen flunssan hoitoon. Tarkennukseksi vielä mainittakoon: en käsittele tässä postauksessa lääkärissäkäyntiä vaativia vakavampia sairauksia.

Milla Mäkinen, Oma Laulun perustajajäsen ja laulunopettaja

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: